Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 27 augusti 2017

Jag skulle sova så lääänge idag,

hade jag tänkt.
Well.
Halv åtta var det ingen idé längre, då hade jag försökt somna om i över en timma.
Möjligtvis drack jag för mycket kaffe igår, det händer ju att jag gör det. Rätt ofta, numera. När jag "bara" bryggde (till skillnad mot kapselmaskinen jag använder nu) drack jag två koppar på morgonen, men det var allt eftersom kaffe efter lunch kunde störa nattsömnen.
Det där gick över och nu kan jag dricka innan jag lägger mig men inte åtta koppar på en dag som jag gjorde igår (det är den ackumulerad effekten som är problemet med kaffe.)

Jag är trött och kommer inte att prestera särskilt mycket men idag fortsätter jag leta rätt stämning ur boken jag läser. Den är perfekt för ändamålet (och därför säger jag inte vilken det är:).  Jag skrev en kort prolog igår som jag kände fångade det jag är ute efter och hoppas att jag kan få till ett synopsis i morgon.

Nu kaffekopp två.

3 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Jag är också trött, haft en 11 månaders kille över helgen. Han har varit kanonduktig, men man är inte van... Sen la jag mig sent och han vaknade halv sju.

Kristina sa...

När jag nämnde "stämningsläsa" för en av mina skrivande kompisar satt hon tyst en lång stund och funderade. Sedan utbrast hon "Gud vilket bra ord! Precis så är det ju!" Sedan berättade hon om i somras när hon hade läst en bok som hade precis rätt stämning innan hon slog sig ner för att skriva. Den scenen hade tydligen blivit exakt rätt. Kan man få in "stämningsläsa" i SAOL tror du? ;)

Åsa Hellberg sa...

Eva-Lotta; vad mysigt!

Kristina: bra ord, det där!