Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 30 april 2017

Jag har varit helt slut idag.

Frusit, inte sjukfrossa utan bara varit kall.
Handlade, kom hem, läste lite, blev toktrött och sov.
Vaknade efter någon timma, läste lite till, blev ännu mer toktrött och sov ytterligare en timma.
Märkligt trött.
Jag skulle tro att det beror på att jag tillät mig äta skit igår. Födelsedagsfestandet var inte över och jag åt en STOR påse naturgodis som inte alls är så naturligt som namnet vill antyda.
Socker socker socker, vilket förstås är gift för min kropp som är "avsockrad" sedan länge.
Jag inbillar mig att det är därför kroppen tjurar idag. Den vill ha annan näring.
Efter en stor påse godis är i alla fall jag inte hungrig så mer än så åt jag nästan inte igår.

Just nu dricker jag ett glas med ingefärajuice (färdigpressad) – en liten hutt för den är stark som satan – blandat med en liten skvätt limejuice (hade inga frukter hemma) och vatten.
I ett stort glas.
Man får röra om mycket för ingefäran sjunker till botten.
Fräscht och supernyttigt sägs det.
Idag blev det liiiite för starkt, men i mig ska det ändå!

I morgon ska jag deklarera och – om det blir tid över –  städa upp på balkongen och skura plaststolarna som har stått ute, oskyddade, hela vintern.
På tisdag lämna in bilen och träffa sjukgymnasten.
Onsdag träna för första gången på evigheter, för nacken blir varken bättre eller sämre om jag låter bli - har testat i 6 veckor. Sedan ska jag hämta mitt pass.
Därefter är det en veckas hårt arbete, mest med Sonja innan hon ska tillbaka till Lena men också några möten och luncher, och sedan ska jag ska börja packa för att resa iväg med mamma.

Där har ni den.
Planen för nästan hela maj.

Nu ska jag läsa ut min bok!


2 kommentarer:

Maria Wiksten sa...

Hej där blev tipsad om dina böcker och nu läst Sonjas sista vilja med stor behållning. Härligt att medelålderskvinnot gör livsförändrindringar. Me like.

Åsa Hellberg sa...

Vad kul att höra, Maria, tusen tack! :)