Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 11 mars 2017

Om lite drygt en månad är det påsk.

Någon sa igår typ: ha en trevlig helg på balkongen.
Man kan väl säga att det går åt det hållet nu i alla fall, även om det för ögonblicket är 3 minusgrader hos mig. Tyvärr är min balkong inte användbar förrän i maj-juni. Innan dess är den för kylig och har ingen lä.
Men ändå.
En månad till påsk.

Jag är uppe alldeles för tidigt idag och drömde när jag vaknade om Mia Törnblom, Jonathan, hans pappa och Helen, i olika konstellationer.
Helen hade gjort ett superfin tapet, av tunn plast, med namn på alla som betyder något i mitt liv. Jag minns att jag såg Sverker (min lillebror) och blev så himla glad.

Någonstans mellan sovande och vaken vet jag att jag bekymrade mig om hur jag skulle få upp den där tunna (tänk plastfolie) tapeten på väggen. Vad skulle hända med alla namn när plasten kom i kontakt med tapetklister?

Somna om var inte att tänka på.
Jag ska träääääna och kan sova en stund senare. Ikväll ska jag se Mellofinal med Jonathan Linnea och hennes tvillingssyster. Hurra för mig!

Idag tänker jag på hur jag ska lösa mitt manusdilemma och i morgon börjar jag redigera på riktigt!
Hurra!




2 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Det var en rätt bra idé, med alla namnen... Viken härlig kväll du har framför dig. Igår satt jag och Yngsta ute en kort stund och fikade :)

Åsa Hellberg sa...

Vad härligt det låter. Jag tror att man kan det här också idag, om man har lä någonstans.