Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 13 mars 2017

Åsa skrivcoach.

Jag tänkte att jag skulle få hjälpa till lite i skrivstugorna runt om i landet, inte för att jag vet om det behövs men om utifallatt ...
Jag är ju trots allt coach och van vid att leda människor till STORDÅD.

Vad är ditt problem (alltså skrivrelaterat. Kärleksproblem ägnar vi oss inte åt här längre.)

Formulera det i kommentarsfältet så betar vi av en av er i taget.

Jag hoppas såklart på massor att hugga tag i.

Var inte blyga nu.
Shoot!

Medan ni funderar på det, lägger jag mig i min säng och ser på mina favoritserier som kommer med nya avsnitt idag.
Big little lies och Billions.
Strålande dramaserier, båda två.
På HBO.

I morgon tar jag tag i manus och era frågor.
Hurra!








4 kommentarer:

cyndi sa...

Åh perfekt.
Återkommer med en fråga eller två.

Åsa J sa...

Hej! Hur gör du rent praktiskt för att ha en överblick över manuset. Jobbar du efter något särskilt system, program, post-its etc?
Jag har svårt att hålla koll på trådar som jag slängde ut (alltså mindre) i början av manuset och måste då scrolla igenom massvis. Detta är väldigt tidskrävande och gör att jag ofta fastnar i någon annan del av texten.
Hälsningar Åsa J

Kristina W sa...

Jag älskar när erfarna författare delar med sig av tips och erbjuder hjälp! :)

Jag har det klassiska problemet: Att skapa skrivtid och hålla mig till den utan att dras med på aktiviteter som vänner/familj vill ha med mig på. Tänker testa att köpa in en stor väggkalender och där skriva in mina skrivtimmar. Kan det fungera tror du?

Rent skrivmässigt har jag problem med att veta hur jag ska lägga upp redigeringen. Skriver mitt första manus ever och har inte riktigt hittat rutinen än :) Så här långt har jag skrivit ut hela luntan och skummat igenom den för att få en känsla för vad som helt ska strykas eller bör skrivas om. Men hur går jag vidare nu? Hur håller jag reda på allt som ska göras - stort som smått? Hur gör du?

cyndi sa...

Jag är på något slags rörigt "plockaihopochfårordningpåallt"-stadium.
Och undrar precis som Åsa J och Kristina W hur man håller koll på allt. Jag vet ju allt. Men kommer läsaren att fatta allt det som jag vet?
Tycker det är svårt att ha överblick.
Jag skulle vilja ha mitt manus så färdigt och "redaktörsvänligt" som möjligt ganska snart.
Så vad är dina tips för att det ska hamna på ett redaktörsbord och bli LÄST?