Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 14 januari 2017

Och på tal om Sonja3,

så gillar Teresa mina manliga karaktärer.
Men det brukar hon göra.
Kanske är det ovanligt med hyggliga män  i böcker?

Cynikern i mig tycker att de högst levande inte har anammat hygglighet som praxis.
Naturligtvis generaliserar jag rätt grovt, men har ändå en känsla av att gentlemannen är på väg ut och att denna stilige, generösa, varma och snälle man har ersatts av en Fjomp.

En fjomp är en manstyp som suger ut det han kan  - och sedan beter sig som ett arsle. Han tar, men ger i princip ingenting tillbaka. Inte ens när han har möjlighet.
Sådana återfinns både här och där, kan jag meddela. Ni har alldeles säkert träffat på honom.
Man behöver inte alls tänka politiker för att hitta Fjomparna.
De kan gå runt på stan i en vanlig sliten skinnjacka (som någon annan än han själv troligtvis har betalat för) och se ut som en alldeles vanlig man.

Men sedan är det kejsaren utan kläder och en naken liten fjomp som står där med ett belåtet grin utan att förstå att han är bortgjord, feg och inte har ett enda drag av en gentleman.
Men som den fästing har är, hittar fjompen förstås snart en ny värdperson att hugga tag i, och så fortsätter snurren. Nya kläder, nya middag, nya fjomperier.

Gud, vad jag måste skriva om det här människotypen någon gång. En läskig man som in min bok kanske kan möta en lika läskig kvinna.
Det vore riktigt roligt.
Råmodeller saknas ju inte.

Ni som skriver själva, har ni någon sådan karaktär som ni skulle kunna tänka er ha med i ett manus?









2 kommentarer:

Helene C sa...

Otrogna svin som ljuger och bedrar och är feg. En slags variant av en fjomp :)

Åsa Hellberg sa...

Åh, intrikat! De där kan man ju skriva spaltmeter om. Heja!