Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 26 januari 2017

Jag vet inte varför,

troligtvis har jag väl kanske sömn att ta igen, men nästa elva timmar var lite överdrivet.
Men.
Jag förmodar att jag behövde det och att jag kanske kan jobba på bra under eftermiddagen utan att vara särskilt trött.

Femton sidor ska redigeras och därefter ska jag göra research och se en av två filmer som tror kan vara bra att se för Sonja3-projektet. Kan man inte göra resor finns det alltid annat att tillgå.
Hur gjorde man förr? Hur gjorde Jules Verne när han skrev Jorden runt på 80 dagar? Kanske reste han själv? Jag vet inte, har inte kollat det. Jag minns inte heller på vilket sätt de reste i boken, eller till vilka länder. Ska se hur mycket info jag kan få fram av det senare.
I alla fall.
Vilken tur för oss nutidsförfattare att allt, inklusive Google earth, kan ge oss informationen vi behöver även om jag måste säga att vara på plats slår det mesta.

Allt jag gjorde inför Gloria var helt suveränt. Hade jag kunnat skriva boken utan all research? Kanske. Men det hade blivit svårare, betydligt svårare.

Bara det här. Att få se operan som löper som en röd tråd genom hela boken
(vilket man verkligen inte ska bli skrämd av, vill jag säga. Jag visste exakt lika lite som läsarna när jag började skriva och fokuset ligger på Gloria och hennes vedermödor, inte på hennes jobb. Det är bara en underbar kuliss.)

Då gick den bara i New York.
Att den sen sattes upp i Stockholm också var ett enorm lyckokast, vilket gjorde att jag fick ännu mer i min informationsväska.

Jag älskar Gloria.
Har jag sagt det?

I mitten av april kommer hon i pocket.

Bilden är från Metropolitan i februari/mars 2015.



Bilden nedanför är entrén.
Ni som har sett Sex and the city känner igen den. Här gick Carrie på opera med Charlotte och såg Big i publiken, och här svimmade hon i armarna på Ryssen efter att han först gett henne en fantastisk klänning från Oscar de la Renta och därefter tog henne hit.









Inga kommentarer: