Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

söndag 15 januari 2017

Då var det söndag och jag känner att det är helt nödvändigt att städa.

Jag funderar bra då. Hög musik, idag Laleh tror jag. Eller något blandbandsaktigt som jag satte ihop för skrivandet av Sonja3 men som jag aldrig använde eftersom jag inte kan skriva och lyssna på musik samtidigt.
Men städa och dansa lyssna går bra.

Möjligtvis ska jag också skiljas från balkongdekorationerna. Det är dags, men känns sorgligt på något sätt.
Egentligen är inte våren alls min säsong. Det blir lite för mycket ljus, för många åh, hurra och hejsansvejsan.
Jag är rätt nöjd när vi är framme vid juni, för då har jag hängt med. Vant mig vid både värme och ljus. Inte minst för att jag har varit borta en vecka med min mamma, som är en underbar start på sommaren.
Och sedan är mitt mående stabilt och fint fram till slutet av september då det exploderar i någon slags obeskrivligt lyckorus som håller sig kvar över nyår.

Om jag någonsin får möjlighet skulle det vara roligt att se något annat i januari till och med april. Åka iväg och skriva en bok. Kanske New York? Eller Australien (min väninna sa att det var 38 grader i Brisbane häromdagen). Jag är inte lika sugen på att resa runt som att placera rumpan på ett ställe ett tag.
Å andra sidan vill jag nog inte vara borta från mina ungar (jag har bara en egen men han har ju en sambo) så länge, om nu inte de också hittar ut i världen - som jag ju vet är i alla fall Jonathans mål.

Jaja.
Idag ska jag städa min tvåa i förorten.
Det funkar finfint det också, en januaridag som den här.
Jag älskar min lägenhet och kommer att göra det ännu mer när den här dagen är över!

Inga kommentarer: