Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 29 februari 2016

Jag såg hela röda mattan i natt,

och när själva galan drog igång såg jag också Chris Rocks inledande monolog som förstås handlade om den totala frånvaron av nominerade svarta.

Så jag missade Alicia Vikanders vinst men har, gråtande, sett den idag.
Filmen hon prisade för - The Danish girl - har jag inte sett, men ska göra när den kommer på Dvd.
Den enda nominerade filmen som jag med all säkerhet vet att jag inte vill se är The Revenant, den somDi Caprio fick sin Oscar för.  Jag tror inte att jag klarar den.
Jag tror inte heller att jag pallar att se Room, för vilken Brie Larsen fick en statyett. Kanske, en inte så emotionell dag.

Och på tal om Oscarsfilmer. Den nominerade The big short såg Nisse och jag förra helgen. Den handlar om den amerikanska ekonomiska kollapsen 2008. Jättebra med lysande skådisar.

Här är Alicia i sin underbara klänning.
Jag tycker att den var den finaste av alla.
Lånad bild av Telegraph 




Inga kommentarer: