Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

måndag 4 januari 2016

Strax efter julafton

träffade jag en granne, och sonen, 2,5 kanske.
Jag frågade om tomten.
Grannen sa att de har bestämt sig för att inte ljuga för barnet, någon tomte finns inte.

Själv tänker jag att de borde ljuga lite, i alla fall då och då.
Fantasi är underbart, och barn bestämmer sig själva för vad som finns och inte. Min son hade länge en kompis som hette Stenblocken. Honom blandade vi in i många hemmagjorda sagor och Jonathan skyllde gärna på honom när det var något mamma var arg på.

Jag har jobbat mycket med att prata med människor som är besvikna över sina föräldrarelationer. Inte en enda har sagt att det var för jävligt att de ljög om tomten.

6 kommentarer:

Simona sa...

Jag berättade sanningen för mina barn och de blev helt traumatiserade, de pratar om det än idag. Tydligen finns det forskning som säger att man SKA ljuga/hitta på. Mvh Världens sämsta moder

Åsa Hellberg sa...

Intressant.
Och tur att du har bättrat dig. Haha

Karin Härjegård sa...

Mer fantasi och mer sagor och berättande för både vuxna och barn! Jag tycker det är härligt när barnen anar att det kanske inte är helt sant det där med tomten, men man vet ju aldrig...Livet och vardagen får en annan lyster och glans om fantasin får finnas med.

Åsa Hellberg sa...

Karin; jag som skriver uppdiktade berättelser håller förstås med:)

Robert W sa...

Så hemskt att vilja begränsa barnens fantasi. Klart att Tomten finns! Åtminstone den riktige. Är lite mer tveksam om tjockisen med renar finns.

Åsa Hellberg sa...

:)