Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 26 augusti 2015

Jag vet inte om ni sträcker er på morgonen

men det gör jag.
Det FUNKAR inte med en arm som gör ont, kan jag meddela efter att kroppen själv har försökt att sträcka mer än en gång den här morgonen. Sträcka liksom inuti utan att lyfta.
Ja, ni fattar.

Idag är det i alla fall bättre än igår, och jag kör igång direkt med novellredigering. Jag har ju gett mig den här veckan ut med den och om jag ska bli hyfsat klar är det bäst att sätta fart.

Tidsplanen framåt handlar om tre projekt: Novell, Gloria och ny bok. Och jag är ju den där strukturerade typen av författare, alltså har jag förstås både en plan och ett mål. Fram till i mitten av februari vet jag exakt vad jag ska göra.
Det enda jag inte har är en idé till bok (det finns de som tycker att det är viktigt. Trams, förstås), men jag tror att jag har ett par karaktärer.
Vi får väl se vad som händer med dem när jag börjar skriva.

Jag har gjort på samma sätt i fem böcker tidigare, och det har funkat finfint, och jag började på samma sätt med Gloria innan den poletten trillade. Vad jag har gjort i den som är annorlunda mot tidigare är rätt många saker.
Strukturen på berättelsen är det som har varit mest utmanande, och jag skulle vilja hitta ett nytt sätt att bygga nästa roman på. Det är nog det - mer än själva storyn - som snurrar i huvudet just nu.

Ungefär så.
Tjohej!

Inga kommentarer: