Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 24 juli 2015

Jag fick snörp och andnöd

för en stund sedan när dator inte vill vakna. Jag har en mac och den studsar ju glatt upp med allt sitt innehåll på bara en sekund, till skillnad mot pc.

Som ni ser fungerar den nu, jag är så van vid den här lilla pluttan att jag hade brutit ihop om jag hade tvingats att skriva på någon annan av datorerna i huset.
Nej för resten, jag hade inte brutit ihop, det var en överdrift, men jag hade tjurat ett tag.

Det där med att byta tangentbord tycker jag är bökigt. Nya tekniska prylar är inte alls min grej.
Det kanske är det som gör att jag byter dem först när det är alldeles nödvändigt.
Som författare bör man nog ha mer än en dator och det har jag bara för säkerhets skull.
Fy tusan för att ha en deadline och inget att jobba på.

Men kul?
Nä, det tycker jag inte. Det ska funka direkt, så vill jag ha det, och på sätt och vis lever macen upp till det.
Det gjorde telefonen jag köpte också. Störtgillar att jag har lärt mig hur jag kan göra allt från den.
Låt oss hoppas att den håller länge, länge och att macen bara hade en tillfällig svacka.

Idag ska jag städa klart, men börjar (jag sov läääänge idag) med ett kapitel Gloria (kanske två eller tre) innan jag börjar vifta med dammtrasan.

Tjohej, leverpastej, det är FREDAG!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det finns inget som stressar mig så mycket krånglande dator eller andra tekniska prylar. Då jag står i begrepp att både skaffa ny dator inom kort och även ny mobil är jag nyfiken att veta om du har övergått från PC till Mac? Och vilken mobil köpte du? Iphone eller Samsung eller? Oroar mig att byta då jag inte är någon teknisk begåvning direkt.

Blev inspirerad att städa köket när jag ser dina bilder! Ö-luffa låter kul.

Trevlig helg!

Ulrica




Åsa Hellberg sa...

Hej Ulrica.
Japp, från PC till mac, mest för att macen är så ofantligt lätt och behändig att ha med sig i en större handväska:)
Det gick finfint när jag hade vant mig vid det nya, tajtare, skrivbordet.

Jag har Sony Ezperia z3, med stor skärm som är perfekt för mig som behöver läsglasögon.
En Iphone hade varit ett bra komplement till macen, men jag tycker att Iphone är för dyr. Och sonyn är skitbra och lättanvänd. Fina foton och blixtsnabb.