Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 21 mars 2015

Jag smyger runt för att inte väcka henne,

själv har jag vaknat av mardrömmar i natt. Det var Misses fel eftersom han vrålade och jag vävde in det i min dröm.
Vad den handlade om har jag inte en aning om, bara att det var skönt att vakna.
Efter det drömde jag att jag var på semester i ett hus jag hade lånat och att en massa ovälkomna gäster drällde in genom dörren trots att den var låst.
Ingen ville mig illa. En kille ställde sig framför mig och skakade sitt axellånga hår framför min näsa. Det doftade ljuvligt. Blommigt.

Tja, sedan vaknade jag och insåg att det inte blir mer sömn den här natten.
Jag skyller oredan i huvudet på snön.
Fan.
Så här skulle vi ju inte ha det!

Vad ska ni göra idag, 21 mars?
Åka pulka?

5 kommentarer:

Ezter sa...

Nä, vi har regn och blåst, så pulkaåkning slipper vi ;)

Helena sa...

Ezter: Regn och blåst här med. Mysigt så länge man slipper gå ut :-)

Åsa: Ja, drömmar kan vara både obehagliga och intressanta. Själv försökte jag ta mig förbi en ilsken älgko i skogen en natt nu i veckan. Varje gång jag försökte gjorde hon utfall mot mig. Tror det bara var att vända och gå hem i drömmen :-)

Shamrock sa...

Ja det här vädret ställde ju till planerna

Åsa Hellberg sa...

Ezter och Helena; det var ju inte så mycket bättre.)

Shamrock; jag veet!

Ebba Range sa...

Satt på rumpan och plockade fram dokumentet med en beställd novell som jag låtit vila i två månader. Redigerade och skrev om en del samt fick i hop ett bra slut ... hoppas jag.