Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

fredag 6 februari 2015

Min numera stora familj är grym.

Jag har tillgång till fantastiska researchmöjligheter.
(Alltså, nu råkar jag vara besatt av just det, men min familj är förstås underbara ändå, även om jag utnyttjar vissa skamlöst just nu.)

Om jag räknar in alla så hittar vi en
purser,
en viltdjursvårdare/gårdsägare,
två sjuksköterskor,
en apotekstekniker,
en pensionerad butiksinnehavare,
en musiker,
en polis,
en servitris,
en säljare,
en bankchef.

I min familj pratar man svenska, ryska, italienska och spanska.
Det finns adelsmän och bönder, och två som har vunnit tävlingen Årets kock.
Åtta går i skolan, från gymnasiet till förskola. Min familjs yngsta medlem är två och ett halvt åt, och den äldsta är 75.

Och nu har jag precis fått svar från Polisen!









5 kommentarer:

Ezter sa...

Det är bra med mycket kompetens i familjen! Blir nyfiken vem mer som vunnit årets kock?

Robert W sa...

Ha ha, du har verkligen planerat din författarkarriär långt i förväg! :D

Åsa Hellberg sa...

Ezter; det är lysande. Han heter Richard och är gift med min svägerska.

Robert: jag måste ju jobba på vid min ålder:)

Helena sa...

Verkligen en guldgruva att ösa ur!

Åsa Hellberg sa...

Helena, visst, förstår du. Helt perfekt.