Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 12 februari 2015

Jag har inte läst 50 shades of Grey.

Men 100 miljoner har.
Jag har hört att böckerna inte är så välskrivna, och jag tänker att det struntar nog de många unga människor som läser dem fullständigt i.
Det kanske till och med är så att E.L James språk är tillgängligt den som inte läser särskilt mycket.
För en sak kan vi vara säkra på.
Väldigt många av dem som vi klagar på aldrig läser, har läst just hennes böcker.
Det tycker jag är helt fenomenalt.
Uppenbarligen läser unga om de får en litteratur som passar dem både språkligt och innehållsmässigt.

Heja James.
Det du har gjort är fantastiskt. Jag hoppas att det blir världens mest sedda film någonsin!

2 kommentarer:

Helena sa...

Jag hävdar att det bara finns bra böcker. Det är bara en fråga om smak. Sedan finns det olika lätt- och svårtillgängliga böcker. Men vi behöver olika böcker eftersom vi är på olika nivåer i vårt läsande.

Åsa Hellberg sa...

Exakt.