Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 18 december 2014

Svar på ett mail.

"Hej XXX, och tack för ditt mail.

Jag har ett enda råd när man börjar: Skriv klart ditt manus, eller vad det nu är du vill presentera.

Först därefter kan man fundera på vem, vad eller hur.

Enligt min erfarenhet börjar alltför många i fel ände, och jag inbillar mig att det är hämmande för flödet.

Men några korta skrivtips:

Ha dig själv som målgrupp. 
Skriv det du skulle vilja läsa. 
Sätt mål på hur mycket du ska skriva varje dag och håll det så länge du kan sitta upp och inte har 40 graders feber.

En normallång roman är i runda slängar på 80 000 ord, sedan är det bara att börja räkna:)

Ens manus blir antaget om det är tillräckligt bra. Jag har bara blivit antagen på mina manus, har aldrig haft kontakter. 
Om man vill kan man anlita en skrivcoach när manuset är klart. Jag har ingen personlig erfarenhet av hur det är, men andra säger att det kan vara bra.

Framgångsrik blir man bara om man får läsare, och det får man bara om de tycker om det man skriver. Och för det måste man skriva KLART! 

Du har nog förstått mitt tips nu:)

Lycka till,
Åsa"

Inga kommentarer: