Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 18 december 2014

I give you ...

Åsas bästa romantiska komedier. 

Nära nog: Älska mig igen. 2012. Channing Tatum, Rachel McAdams.
Nära nog2: How to lose a guy in ten days. 2003. Kate Hudson, Matthew McConaughey.
Nära nog3: Then she found me. 2007. Helen Hunt, Colin Firth. En liten okänd pärla.

Men här är min lista:

20. Sjunde himlen. 1956. Sickan Karlsson, Hasse Ekman. Antagligen den första romantiska komedin jag såg. Och den var bra och platsar på topp 20!
19. The Holiday.2006. Kate Winslet, Cameron Dias.
18. Runaway Bride.1999. Julia Roberts, Richard Gere.
17. The Proposal. 2009. Sandra Bullock, Ryan Reynolds
16. Tin Cup. 1996. Kevin Costner, Rene Russo.
15. Laws of attraction. 2004. Julianne More. Pierce Brosnan.
14. You´ve got mail.1998. MegRyan, Tom Hanks.
13. Scarlett. Miniserie. 1994. Joanna Whalley, Timothy Dalton.
12. Pretty woman. 1990. Julia Roberts, Richard Gere.
11. Notting Hill. 1999.Julia Roberts, Hugh Grant.
10. It´s complicated. 2009. Meryl Streep, Alec Baldwin.
9. The ugly thruth. 2009. Kathrine Heigl, Gerard Butler. Kemi så det ryker om det.
8. Sleepless in Seattle. 1993.Meg Ryan, Tom Hanks.
7.When Harry met Sally.1989. Meg Ryan, Billy Chrystal.
6. Bridget Jones Diary. 2001. Renèe Zellweger, Colin Firth.
5. Sex and the city.2008. Sarah Jessica Parker, Kim Cattrall, Cynthia Nixon och Kristin Davis. Älskade serien, älskar första filmen.
4. Love Actually. 2003. Bland många andra: Emma Thomson, Hugh Grant, Bill Nighy, Keira Knightley och förstås Colin Firth.

Och topp tre, Tadaaa:

3. Mamma Mia. 2008. Streep, Firth, Skarsgård, Brosnan, Seyfried och primadonnorna Walters och Barbanski. Älskar den här filmen. Älskar.

2. Gone with the wind.1939. Makalös film. Scarlett och Rhett. Vilket underbart par, spelade av Vivien Leigh och Clark Gable. Bok av Margareth Mitchell.

1. Stolthet och fördom. Tv-miniserie.1995. Colin Firth - som alltid gör sig bäst när han INTE kysser någon - och Jennifer Ehle. Fantastiskt kärleksdrama av Jane Austen. Har sett den hundra gånger, därav förstaplatsen.

För att komma med måste det vara en film jag har sett och njutit av mer än en gång, annars kunde jag skrivit en hundralista.
Alla de här är välsedda.

Men vilken film saknar du?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Dagboken!!! Oj oj oj!

Åsa Hellberg sa...

Men ingen komedi, fick jag höra?

Anonym sa...

Nej det är ingen komedi.... men romantisk så man kan dö. Kan väl få vara med på ett liiitet hörn? Bara för att Ryan Gosling är så bra?

Åsa Hellberg sa...

Vad dum jag är, jag har ju sett den flera gånger, underbar!!
Men nope, ingen komedi! :)

Simona sa...

Jag fick intrycket att det skulle presenteras före och efter-bilder på köksluckor på den här bloggen.

*väntar*

Izabella sa...

Fyra bröllop och en begravning?

Åsa Hellberg sa...

Izabella; jättebra, även om den inte platsar på min topp 20!