Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 23 oktober 2014

Jag somnade i soffan

efter mina fyrtio sidor, och när jag vaknade visste jag varken var jag var eller om det var morgon, eftermiddag, kväll eller natt.
När jag vaknade till såg jag att klockan var tjugo i sex.
Två timmar.
Andra kan ta en tupplur på en kvart (Nisse lägger sig ned, somnar omedelbart och femton minuter senare är han pigg!)
Jag behöver tydligen mer.

Anyhow så går redigeringen framåt exakt som jag har planerat.
Det är det viktigaste just nu.
I morgon kväll ska jag äta med Söderfamiljen, och på söndag kommer äntligen Jonathan och Linnea hit. De har varit här och passat Misse flera gånger senaste tiden, men då har inte jag varit hemma.
Utöver det ska jag bara jobba.
Hela helgen.
Nästa torsdag har jag ny deadline.


2 kommentarer:

Lotta Larsson sa...

Hej Åsa!
För cirka 4 minuter sedan avslutade jag "Sonjas sista vilja" och är överlycklig för att jag var klok nog att se till så att "Sonjas hemlighet" ligger redo på soffbordet att få påbörjas.

Anledningen till att jag ville läsa dina böcker är att min bästa väninna som faktiskt också heter Åsa, berättade att hon läste en bok där hon tänkte på mig, på oss och på vår relation som vänner.
Vi känner varandra utan och innan och skrattar och gråter med varandra och det har vi gjort i 25 - 30 år med jämna ojämna mellanrum.
Trots att jag är 62 och Åsa 52.
Så nu har jag alltså också läst "Sonjas sista vilja" och är överlycklig för det välbehag den givit mig.
En bok att bli förälskad i.
Nu är jag spänd på "hemligheten"
Var bara tvungen att få skriva detta till dig.
Full av beundran av ditt författarskap säger jag
slutligen helt enkelt

Godnatt kl 00.37
Lotta Larsson
Halmstad

Åsa Hellberg sa...

Lotta, tusen tack!
Vad härligt att ni har en sådan vänskap, du och Åsa. Hälsa henne så gott, och tacka för hon tipsade dig:)
Hoppas att du tycker om Sonjas hemlighet!