Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

lördag 25 oktober 2014

Jag har räknat ut

att jag har sålt sisådär 150 tusen böcker i Sverige, alla format (utomlands har jag ingen direkt koll på, men i runda slängar 50 tusen kanske.)
Lägg där till bortåt 60 tusen bibliotekslån (jag tycker att den siffran är helt galen!)

Jag kollade med Pockerförlaget häromdagen, och Casanovas kvinna sålde strax över 25 tusen i pocketupplagan.
Det var inte tillräckligt då, 2010. De tryckte bara en upplaga, och den första var slut efter ungefär ett år.
Idag skulle 25 000 vara en mycket bra siffra.
Det har hänt en del på fyra år.

Men jag tror att mina läsare är ungefär som jag.
Vi har fyllt läsglasögon, orkar inte med för mycket sociala medier, har vuxna barn och har möjlighet att läsa böcker om vi vill.
Jag tror, men det är bara tror, att om man skulle kolla i vilka åldersgrupper som läsningen går ned, skulle det inte vara så stort tapp i 45 plus, som i lägre åldersgrupper.

Heja läsning.

Just nu när jag har så fullt upp med mina egna manus, läser jag rätt sporadiskt,
För ögonblicket Jojo Moyes senaste, bara en snutt om dagen, men herrejösses vad den snutten är bra.
Ibland tänker jag att jag ska ha hennes bok bredvid mig när jag redigerar, så att jag kan sno lite.
Men jag är ingen snoare.
Allt ni ser i mina böcker har jag hittat på, och beskrivit, alldeles själv.
Allt i alla 150 000.
Hehe.



8 kommentarer:

Izabella sa...

Har precis beställt Jojo Moyes nyaste som heter "Etthundra mil". Och jag ser fram emot mars månad ;-)

Anonym sa...

Jag tror att de yngre som läser dina böcker inser att det inte är så farligt att bli "gammal" som samhället vill påskina. (Bara ett exempel antiage-krämer som har en tjugonågot i reklamerna)
Så jag hoppas det är många yngre som läser den.
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Izabella; så heter den! :)

Sanna; ja, hoppas!

Simona sa...

Meh. Försvann min kommentar?

Jag skrev att 15 TUSEN är helt GALET! Hurra!

Simona sa...

HundraFEMTIO!!!

Åsa Hellberg sa...

Simona: Hurra!

Annika Estassy sa...

Fantastiskt - stort grattis! Och du har rätt i att läsningen när det gäller kvinnor i vår ålder är stabil. Det är främst hos barn och unga som den sjunker, särskilt unga pojkar.

Åsa Hellberg sa...

Jag har en av de där unga pojkarna. Ändå läste han en hel del när han var yngre. :(