Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

torsdag 28 augusti 2014

Helt och hållet uppstrukturerad,

har arbetat hela morgonen med att påbörja de tretton kapitlen som återstår att skriva efter den stora manusslakten. Tre-fyra rader på varje.

Jag gjorde samma sak när jag var på min hemliga skrivresa i slutet av april, och det sparade oändligt med tid.
Ett synopsis fungerar ungefär på samma sätt, problemet för mig är ju att jag inte vet vad mina böcker ska handla om förrän jag skriver dem.
Men så här mot slutet står allt klart, och tyvärr; det mesta jag skrev på den där resan - och i London - är ändrat nu, men så kan det vara. Veckan var ändå nyttig eftersom jag hittade ett nytt sätt att arbeta som jag kunde använda mig av nu.

Planen fram till 15 september:
Jag skulle tro att jag kan skriva två kapitel per veckodag, och ett lördag och söndag Det betyder att jag har som mål att ha skrivit allt nästa söndag.
Då har jag en vecka till redigering av ett komplett manus innan min deadline.
Det borde gå.
Hurra!

Nu ska jag plocka ögonbryn, hitta kläder till releaserna, bestämma tid och plats för att äta något med Nisse, duscha, sminka mig jättemycket (ibland är det roligt), hänga på mig juveler och sedan åka till stan.

Jag är så NÖJD med den här, för mig, hela arbetsdagen!

3 kommentarer:

Ewa K sa...

Låter som en god plan. Lycka till!

Annika Estassy sa...

Hänger inte med - ska du skriva 13 helt nya kapitel eller ändra lite i dem du redan skrivit? Oavsett vilket tvivlar jag inte ett ögonblick på att du grejar det. :)

Åsa Hellberg sa...

Tack Ewa!

Annika; tretton helt nya. Men min kapitel är på tre och en halv sida, så det kommer att funka.