Mina föreläsningar.

Jag berättar om ett författarliv som kanske har sett lite annorlunda ut än många andras. Min vardag i skrivsoffan i förorten. Uppväxten i Fjällbacka. Den ensamma mamman med världens bästa son. De slitsamma åren med heltidsjobb och pendling. Om hur var att debutera med en självbiografi som alla ville prata om och om hur surrealistiskt det är att få se sin bok på topplistor och att vid femtio år fyllda plötsligt ha en helt ny karriär. För referenser, kontakta till exempel Borås stadsbibliotek, Bollnäs bibliotek, Värsås bibliotek. Bokning sker via Författarcentrum

onsdag 21 maj 2014

Jag har haft mina misstankar,

men idag stod det klart. Jag, Åsa Birgitta Hellberg, är en tvättstugetyrann.
Nu var det sagt, och här kommer mitt försvarstal:

Idag, när det var en timma kvar av MIN tvättid, hade någon tagit sig in i MIN tvättstuga och tagit alla MINA maskiner.
Nu var jag förvisso klar med just dem, men ändå.
En minut senare kom ägaren till kläderna och bankade på.
Jag öppnade för honom och frågade förstås varför vederbörande tvättade på min tid, och han sa då att dörren inte hade varit riktigt igendragen (och därmed olåst) och därför gick han in och började.
Så medan jag tömmer MINA tumlare och torkskåp så står människan och tittar på, och väntar på att få tillgång till dem så att han kan hänga upp sin tvätt.

Jag bokar alltid hela tvättstugan för att få vara ifred.
IFRED.
Jag hatar att inte bli respekterad. Hatar.
Därför gick jag utan att säga hejdå.
Med näsan högt i vädret, så högt det gick med tanke på sladdriga joggingbrallor, en gammal urtvättad collegetröja från HM, ingen BH, badskor från Gran Canaria och läsglasögon långt fram på sagda snok.

11 kommentarer:

Carina Deckner sa...

Du har mitt fulla stöd. Det finns en anledning till att vi har egen tvättmaskin i lägenheten....

Ezter sa...

Du måste ha sett ytterst värdig ut när du tågade ut därifrån! Fniss ;)

Simona sa...

Ooops. Jag är hen som du blev arg på. Och jag har blivit utstirrad av en sån där tvättstugenazi - jobbigt.

Simona sa...

Ooops. Jag är hen som du blev arg på. Och jag har blivit utstirrad av en sån där tvättstugenazi - jobbigt.

Ebba Range sa...

Jag öppnar inte när någon knackar på eftersom det betyder att personen inte är behörig.
Jävla snyltare - tänker jag!

Ethel sa...

Hahaha härligt Åsa :)

Anonym sa...

Var dörren öppen kan jag förstå om han trodde du lämnat den så för att någon skulle kunna komma in och lägga i sin tvätt. Däremot är det rent oförskämt att stå och stirra medan du packar undan - då kan han gå ut och vänta.
Det skulle jag ha sagt åt honom!
Sanna

Åsa Hellberg sa...

Snyltare var ordet!

Kati sa...

haha! vi har en liten fjupp på innerdörren till tvättstugan, som man kan sätta ett hänglås på om man vill under tiden man tvättar. Himla bra grej! Tvättstugenazi, haha!

Kati sa...

PS såg norska omslaget till höger nyss, Guuuuuud vad snyggt!!! :)

Åsa Hellberg sa...

Kati; visst är det snyggt!